"Ha nincs lehetőségük arra, hogy otthon töltsenek, akkor ne vegyenek maguknak villanyautót" Ezt nem más, mint Luca de Meo nyilatkozta pár napja a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak.
Miért mondott ilyet annak a konszernnek a vezére, amelynek elektromos kompakt autója, a Megane E-tech Electric másodikként végzett az év autója szavazáson? A cégcsoporthoz három olyan márka is tartozik, amelyek az elektromobilitás úttörői közé tartoznak. A Nissan Leaf modellje az elsők között lépett piacra tisztán elektromos autóként, a Mitsubishi kis elektromos autója szintén úttörő volt, francia márkajelzésekkel árulva is, a Renault pedig a Zoé kapcsán korán bizonyította, hogy a volumen modellek között is van keresnivalója a villanyautóknak.
Mindenkinél korábban tették le a zsetont a francia-japán konzorciumban a villany mellé. Mi ütött az Luca de Meo-ba, hogy ilyen erős mondtok hagyják el a száját Németország egyik legbefolyásosabb lapjában.
Egyszerű: nem akarja, hogy csalódjanak a vásárlók a jelenlegi helyzetben. Annak ellenére ugyanis, hogy rekord árakon kell tankolni Európában, az, aki nem tud otthon tölteni, még komolyabb költségekkel kell, hogy számoljon az autózása kapcsán, legalábbis számos nyugati országban. Németországban mindenképpen.
Itt egy számítás arról, hogy a jelenlegi energiaárak mellett még mindig olcsóbb lehet egy dízel üzemanyagköltsége, mint egy villanyautóé, ha a kinti körülményeket vesszük figyelembe.
Természetesen nagyon tág határok között lehet nézni azt, hogy kinek mikor mi éri meg, milyen autóval hasonlítunk össze milyen autót, stb. stb. stb. Nem jelenteném ki általánosságban azt, amit a cikk szerzői, de azt jól illusztrálja a mini-tanulmány, hogy az üzemeltetési költségek esetében a helyzet egyelőre nem egyértelmű, illetve erősen függ attól, hogy egyéni szinten ki milyen körülmények között tud tölteni.
Visszatérve a bejegyzés elejére: a Renault vezére erre utalt akkor, amikor kijelentette, hogy ne vegyen elektromos autót az, akinek nincs biztosítva az otthoni töltés. Túlzottan drága, és kiszámíthatatlan a nyilvánosan elérhető hálózat.
Ezzel együtt természetesen dicsérte a villanyautózást, és az elődei döntését annak kapcsán, hogy az elsők között invesztáltak a technológiába, ami egy évtizedes előnyt jelent a cégcsoport számára sok konkurenshez képest.
Ha már a Frankfurter Allgemeine Zeitungnál tartunk: kicsit böngészve szembe jött egy 11 évvel ezelőtti cikk, amelyben a Shai Agassi, aki korábban az SAP egyik vezetője volt, arról nyilatkozott, hogy egy évtizeden belül minden második autó elektromos lesz már. Agassi a Better Place vállalattal az akku cserés elektromos autózást propagálta. Ötletére rengeteg pénzt tudott gyűjteni, ám a vállalkozás ennek ellenére 2013-ban csődöt jelentett. Az ötlet a kínai vállalatoknál ugyanakkor tovább él, az autókba rakható, standardizált, rövid idő alatt cserélhető akkumulátorok modellje több ezer csereponton működik ma már Kínában.
Maga a történet nem új, a jóslatot olvasva azonban ismét tudatosult bennem, hogy mennyire nehéz ellenállni különböző túl jól hangzó ígéreteknek akkor, amikor a "fényes jövőről" kell értekezni.
Forrás: Faz.net