A töltőhálózat kiépítésének a kérdése sok autógyártó vezetője szerint kulcs kérdés lesz abban a tekintetben, hogy a politika általi elképzelések megvalósíthatóak lesznek-e. Időbeli és darabszámbeli tervek vannak arra, hogy az EU-ban hogyan kellene kinéznie a villanyautók piaci részesedésének. Az, hogy a töltőhálózat bővülése és az elektromos autók forgalomba helyezésének a aránya veszélyesen kezd széttartani egymástól, több fórumon hangoztatott probléma, aminek a megoldásán lázasan dolgoznia kell a politikának Európa szerte, ha nem akarnak kudarcot vallani a határidők kapcsán. Ez egy meglehetősen drága kérdés lesz ugyanakkor, erre mutatott rá a Siemens Financial Services (SFS) tanulmánya.
Globálisan 40 milliárd eurót kellene erre fordítani évente a következő időszakban, 2024 és 2026 között exponenciálisan fog növekedni a finanszírozási igénye ennek az ágazatnak, 90-100 milliárd eurós nagyságrendre. Ennyi pénzt kellene világszinten elkölteni arra, hogy a jelenleg ismert és megszokott mobilitásunk biztosított legyen egy kellőképpen kiépített gyorstöltő hálózattal. Ennek az összegnek a negyede csak az európai igények kielégítésére menne el.
A Siemens Financial Services (SFS) szakemberei szerint kreatív és okos finanszírozási modelleket kell kidolgozni annak érdekében, hogy attraktív befektetési modellek jöhessenek létre a privát szektor részére a töltőhálózatok magán finanszírozására.
A témában elhangzott a "büdzsé neutrális" kifejezés, ami gyönyörűen és optimistán hangzik. A cél az lenne, hogy a privát invesztíciók jellege a töltőhálózatok cash-flow generálásának képességéhez legyen igazítva. Leánykori nevén ezt úgy hívtuk, hogy aki pénzt tesz valami, annak legyen üzleti terve arra, hogy ez mikor hozza vissza magát, haszonnal együtt. Biztos lesz olyan szempont, amelyből nézve "büdzse neutrálisan" lehet kihozni ezt. Ha csak Európánál maradunk, és azt nézzük, hogy a következő 3-4 évben 30-40 milliárd eurót kell elköltenie valakinek, hogy működő gyorstöltő hálózat valósulhasson meg, akkor könnyen levonhatjuk a következtetést, hogy a hosszabb utakra szánt elektromos autózás a következő években magas költségekkel fog járni. Pláne, ha a jövedéki adó kiesésből származó lyukat is be akarja majd tömni valamivel egy-egy ország kormánya.
Forrás