Egészen ritkán fordul elő mostanában, hogy töltőkábel nélküli autót adnak kipróbálásra. Azt ugyebár nem mi, tesztelők határozzuk meg, hogy miből lehet válogatni, és egy fél tucat elektromos teszt van a spájzban, amiket egyszerre nem akartam kiírni magamból. Kellett egy kis "oldás".
Alapjaiban nem is változott a véleményem, de meg kell hagyni, hogy ebben a konfigurációban, ezzel a színnel kifejezetten szemre való a Shooting Brake R verziója. Van abban valami skizó, hogy az ID.3 és ez a modell egy szalonban áll. A másik oldalon: izgalmas, hogy egy márka több végletet is le tud fedni.
Eddig 280 lóerő volt a "teteje", mostantól 320 lóerőt tud az Arteon legerősebb változata. R kivitelben eleve összkerekes, de kiegyensúlyozott, nem túl játékos nyomatékeloszlással.
Látványosabb, sportosabb, mint amilyen valójában. Egy kellemes, erős GT, de nem sport autó. Ezt nyilván senki sem várja tőle, bár az "R" kiegészítés azért erősen kidomborított mellkast jelent Wolfsburgban.
A helyzet az, hogy rendesen járatták is kondiba az Arteont, hogy megizmosodjon, de olyan, mintha a lábnapot mindig kihagyták volna. Egyszerűen nem szereti a gyors ütemváltást. Ha lendületben van, akkor van ereje az ütésének, de ki kell várni, hogy oda kerüljön a helyzet. Hiába a "rácse" mód, a váltó nem a leggyorsabb, és az EURO6 tényleg olyanná teszi hajtásláncot, mint amikor a legforróbb pillanatban kezdünk el óvszer után kotorászni. Jó lesz az, csak kicsit megtörik a lendület.
A heves érzelmek helyett a "technokrata gyorsaság" jobban illik hozzá. A kiszámított durrogás, meg a kicsit mű mormogás is ezt szuggerálja. Komfort módban csend van, a rugózásra nem lehet panasz, hosszú tengelytávval szépen simítja a húszas kerekek ellenére a keresztbordákat.
Közel 1.8 tonna azért nem marad észrevétlen, a sportosságot negatívan, a "van benne anyag" érzetet pozitívan befolyásolja.
A R felárát én egyéb extrákra költeném inkább, bár nem vitás, hogy ebben a kivitelben még hívogatóbb az autó. Szerethető? Szerintem nagyon. Szép, kényelmes, eltér a tömegtől, és ahhoz képest nem is rettenetesen drága. Menetdinamikai távlatokat nem fog mutatni, de a legtöbb vevőjének nem is ez a legfontosabb. Egy stílusos, komoly menetteljesítményeket felmutató, ugyanakkor praktikus társ, elismerő, de nem irigykedő pillantásokat pedig bőségesen be lehet vele gyűjteni.