Valaki magyarázza el nekem, hogy mi a fene zajlik a németeknél. Miután módszeresen megtettek mindent az elmúlt években annak érdekében, hogy a versenyképtelenségbe szabályozzák magukat, most hirtelen fényt kaptak?
"Nagyon csodálkozunk azon, hogy a szövetségi kormány az elektromobilitást ennyire favorizálja" Hát, ezt nem én mondom, hanem az a szakértői bizottság, amelyet Merkel bízott meg még 2008-ban azzal, hogy évente értékeljék Németország innovációs és technológiai haladását. Efi a rövidítése ennek a grémiumnak. Mondtak ennél izgalmasabbakat is.
"Az, hogy az elektromos autók nálunk nem bocsátanak ki semmit a kipufogón, nem elég". Ezt nyilatkozta Uwe Canter, a bizottság elnöke. Hát, jó napot kívánok, évek óta magyarázza ezt bárki, akinek van egy minimális realitásérzéke a kérdésben.
Canter kifejtette, hogy az elektromos autók környezetromboló hatásait tovább kellene csökkenteni (édes Istenem, micsoda szóhasználat, egy mondatban az elektromos meg a környezetromboló, mi történik a németeknél, tényleg....), és ezzel párhuzamosan a hidrogént, mint alternatívát fel kellene erősíteni, mert ebben "világbajnokok" lehetnek a németek.
Amíg ez nem történik meg, addig egyszerre több technológiát kellene futtatni, infrastruktúra fejlesztés szempontjából is, mert csak így tud majd a végén az ökológiailag legjobb megoldás utat törni. Érdekes, mégsem jött be tervgazdaság?
Na, de van tovább, és egyre izgalmasabb!
Canter és az Efi kritizálja a német kormányt annak kapcsán, hogy 1 millió töltőpontot terveznek elektromos autóknak 2030-ra, és adópénzből szubvencionálják az elektromos autók vásárlását.
Ökológiai és gazdasági szempontból is hasznos lenne az Efi szerint több vasat a tűzben tartani. Az elektromos autók terén az amerikaiak vezetnek szerintük, a hidrogén témájában a japánok és a kínaik. A piac rezdüléseit figyelve mindenre fel kellene készülnie a német iparnak Merkel tanácsadói szerint.
És most jön az atombomba: az Efi szerint az elektromos autók szubvencionálása helyett a több energiahordozót kezelni képes kúthálózat kiépítésére kellene az adópénzeket allokálni. Igazi szentségtörés, eretnek gondolat ez. Megversenyeztetni technológiákat, ahelyett, hogy tollvonással egyet jónak, a többit meg ördögtől valónak bélyegeznénk? Hát ki hallott még ilyet? Ez már majdnem olyan, mint egy piacgazdaság...
Canter szerint félő, hogy a németek elvesztik az autóiparban a vezető szerepüket, ráadásul a nemzetközi helyzet is instabil, az évekig bebetonozott status quo, amely szerint technológiában az Egyesült Államok van az élen, és néhány ipari ország szorosan követi, már nem adott, és éppen alapjaiban változik a helyzet ezzel kapcsolatosan.
Az Efi alapvetően a "zöld" hidrogénben látja a megoldást.
Nagy lehet a gond, ha közvetlenül Merkel környezetében, egy általa életre hívott szakértői bizottságban sem érzik úgy, hogy a minden áron keresztül erőltetni kívánt villanyautózás az egyetlen és megkérdőjelezhetetlen megoldás gazdasági és környezetvédelmi szempontokat egyaránt figyelembe véve.
Mielőtt még tovább mennénk: nem rossz megoldás sok élethelyzetre. Ezt újra és újra hangsúlyozni kell. De nem az egyetlen. A fosszilis alapú energiahordozók égetésétől a jövőben mindenképpen búcsúznunk kell. Ebben nincs vita. De úgy tűnik, lassan dereng, hogy ez szimplán akkus elektromos autókkal nem fog menni. Kár, hogy mérhetetlen károkat okoztak már így is Európában azzal, hogy nem hallgattak azokra, akik ezt sok sok évvel ezelőtt megmondták.
Forrás