"Csúcslapítás". Ezzel a szép eufemizmussal írta körül a német gazdasági minisztérium azt a tervet, amely alapján korlátoznák a háztartások áramellátását olyan időszakokban, amelyek kritikusak a hálózat szempontjából.
A tervezet szerint napi maximum 2 órára joguk lenne a szolgáltatóknak korlátozni az áramellátást, ami a gyakorlatban annyit jelentene, hogy ebben az időszakban nem lehetne tölteni a villanyautókat otthon.
Hatalmas felháborodást váltott ki a tervezet, amit a Welt szellőztetett meg. Nem is csoda. Mást se hallani évek óta, mint hogy iszonyú pénzzel és törvényi ösztönzőkkel terelik nagy erőkkel a villany felé a vásárlókat, és még az egész folyamat hajnalán vagyunk, amikor már áramkorlátozásokról kell terveket készíteni a megfelelő minisztériumokban. Ciki. Vissza is vonták a tervet, de hát valamiért el kellett készíteni. A bizonytalanság eloszlatásához a villanyhajtással kapcsolatosan az ilyen manőverek biztosan nem tesznek hozzá. A nyilvános töltőket egyébként nem érintette volna a korlátozás.
Azoknál ugyanakkor jelentősen drágább a töltés, mint otthon, és jelenleg nem is túl jó az ellátottság ezekből. A támogatások hatására annyival több lett a villanyautó, hogy a 2020 májusi állapothoz képest, amikor 10 autóra jutott egy nyilvános töltő, év végére már 17 autónak kellett ezeken elméletben osztoznia.
Az EnBW energiaszolgáltató tesztjei alapján nincs ok egyelőre aggodalomra, 13 millió elektromos autóval elbírnak a számításaik szerint, ami a jelenlegi állomány nagyjából harmada, ugyanakkor azt elismerték, hogy ilyen mennyiségnél az agglomerációs területeken lesznek gondok. Hasonló eredményre jutott az Eon is.
13 millió villany autótól még nagyon messze vagyunk Németországban is.
A témával foglalkozó szakemberek szerint lokális problémák felléphetnek a jövőben, és vélhetően fel is fognak lépni áramellátás kapcsán, ugyanakkor komolyabb gondok, azaz például országos áramkimaradások biztosan nem lesznek elektromos autók töltése miatt.
Benedikt Kessler, az energis-netzgesellschaft.de vezetője a Focus-nak adott interjújában tavaly azt mondta, hogy teoretikusan megoldható lenne egyszerre nagyon sok autó töltése is, 3,7-7,4 kW közötti teljesítménnyel, és intelligens hálózat vezérléssel, "de ez nem működne egy 100 százalékos elektromos autó aránynál. Nem is hiszem, hogy ez meg fog valósulni. Inkább egy 30% körüli aránnyal számolok reálisan", fejtette ki Kessler.
Az elektromobilitás pártolói felhívják a figyelmet arra, hogy a jövőben pénzt is lehet majd keresni azzal a tárolási kapacitással, ami elektromos autóban értelemszerűen meg van. Ha kétirányú kommunikációra alkalmas wallbox van telepítve, és megújuló energiaforrásokba is invesztált valaki a háza körül, akár 1000 eurós összegek is összejöhetnek a számításiak szerint évente az intelligens energia menedzsmentből, vagy az áramtőzsdéből. (Intraday kereskedelem).
Egyben egyetértenek a szereplők: a hálózat megerősítésére, kiépítésére hatalmas összegeket kell még költeni Németországnak, különben minden erőfeszítésük ellenére hamar elérik a problematikusnak számító arányokat villanyautókból az agglomerációkban. Akkor pedig az autó egyik legfontosabb, és évtizedek óta megszokott tulajdonsága, az azonnal elérhető, szabadságot adó, lehívható hatótáv nem lesz adott. Ez sokak kedvét szegheti a német döntéshozók szerint.
Forrás