A Német Mérnökök Szövetsége, független és nagy tekintélyű szervezetként kiadott egy alapos és hosszú tanulmányt arról, hogy szerintük mely hajtási formával lehetne elérni 2030-ra a CO2 semleges közlekedést Németországban.
Nem a villannyal.
Itt viszont álljunk meg egy pillanatra. Mielőtt bármelyik oldal képviselői felhúznák magukat, vagy éppen "bezzeg megmondtamoznánk": a szakemberek rendkívül cizelláltan érvelnek, és a kérdéskört annak komplexitása szerint, elemekre bontva, alaposan és tárgyilagosan értékelték.
A következtetés pedig elég bonyolult válaszokat ad arra, hogy mit kellene tenni annak érdekében, hogy ne politikai lózungok vagy jóemberkedés mentén menjen a döntéshozás objektív, technikai kérdésekben, hanem valódi, a környezet számára tényleges tehermentesítést hozzunk létre a közlekedésben.
A villanynak központi helye van a klíma semleges közlekedésben, de a jelenlegi formájában a villanyautózás teljes ökoszisztémája szummában nem kedvezőbb a légkörnek, mint a belső égésű motoros autók használata, ha európai szemszögből nézzük a kérdést. Különböző technológiák komplementer felhasználásával, és megújuló energiaforrásokból előállított energiahordozókkal lesz csak esélyünk arra, hogy valóban elérjük a céljainkat. Így lehetne összefoglalni a 3 mérnök által jegyzett dolgozatot.
Prof. Dr. sc. techn. Thomas Koch, Karlsruher Institut für Technologie (KIT), Dr.-Ing. Olaf Toedter, Karlsruher Institut für Technologie (KIT), Philipp Weber, M. Sc., Karlsruher Institut für Technologie (KIT) a három szerző.
Amíg az elektromos autók akkumulátorait olyan országokban gyártják, ahol az energiamix nagyon kedvezőtlen, addig egy ilyen energia intenzív tevékenységgel járó gyártási folyamat olyan masszív terhet ró a környezetre, amelyet nem tud behozni az elektromos autó, erre jutottak a szerzők. A javaslatuk nem az, hogy mozduljunk el alapvetően az elektromos autózástól, hanem az, hogy ezt a hátrányt minél hamarabb semlegesítsük azzal, hogy Európában, megújuló, zöld energiával állítsuk elő az akkumulátorokat.
"A politika egyoldalú fókuszálása az elektromos autókra klímavédelem szempontjából kontraproduktív."
"Egymást kiegészítő technológiákat használni az egyetlen esélyünk, hogy elérjük a klímacéljainkat."
"Modern belsőégésű motoros autók nem hordozzák azt a CO2 terhet, amit az akkumulátoros autók, emiatt messze kevésbé terhelik a klímát a mai állapotok szerint."
Sok, már már szokásos érvet is hallunk, E-fuel és hidrogén mellett is, de hangsúlyozzák, hogy egyáltalán nem az elektromos autó ellen íródott a tanulmány, amelyben nagy potenciált látnak, ugyanakkor egyéb technológiákat sem írnának le.
Az akkumulátorok hatékony semlegesítése is kérdéses.
Akit érdekel, itt letöltheti.
Aki a német sajtószemlére kíváncsi, ezeket a linkeket nézze meg, meglepően korrekt és higgadt tudósítások vannak a témáról:
Handelsblatt.com
Focus.de
Automobilwoche.de
Autohaus.de