Szűk öt év alatt lényegében megtízszerezte az eladásait Kína legfontosabb autógyártója, amely ezzel a teljesítményével olyan cégekkel került pillanatok alatt egy ligába, amelyek évtizedek óta meghatározzák a világ autóiparát. A növekedés korántsem áll itt meg, a két és fél órás interjú után az volt az ember érzése, hogy a BYD még csak bemelegít.
Heten kaptunk meghívást az eseményre, két év autója zsűritag, a két vezető autós lap, egy politikai, egy gazdasági lap képviselője, és én. Rendkívül ritka, hogy bármilyen autógyártó ilyen szintű vezetője ennyi időt szánjon magyar újságírókra.
A délelőtt egy hosszabb prezentációval indult, amelyben az aktuális technológiai fejlesztéseket, a modellpaletta újdonságait és a közeljövő stratégiáját mutatta be Stella Li. A Blade akku már "régi" ismerős, de minden BYD prezentáció lelke az, hogy kiemelik a fontosságát. Aztán jön a tűzijáték, amit megalapoz pár impozáns adat: a foglalkoztatottak tíz százaléka, 120 000 ember dolgozik a K+F területén. Minden munkanapon 45 szabadalmat jegyeztet be a cég. A dizájn Wolfgang Eggerre van bízva.
Focis hasonlattal élve Stella Li kiemelte, hogy úgy értékelik, az első félidőn túl vannak, ami annyit tesz, hogy az elektrifikáció kérdését lényegében megoldottnak tekintik. A második félidőben jön a többi, azaz az említett technológiai durranások sora.
Ez egybecseng azzal, amit a kínai politikai vezetés kiadott, mint követendő utat. Kis kitekintés a világ legnagyobb autópiacára: a nyugati gyártók szisztematikus visszaszorítása lényegében lezárult. Ha meg tudják tartani a mostani piaci részesedéseiket a külföldi cégek, akkor az önmagában nagyon jó teljesítménynek számít majd. Ami hatalmas probléma kínai szemmel nézve, hogy ez a kiszorítósdi rendkívül drága volt Kína számára is. A belföldi gyártók egy része állami, egy része lokális kormányzati szereplőké, egy része pedig kvázi magán cég. Közös probléma az adósság alapú kapacitás kiépítés, ami túltermelésbe torkolt, és véres árháborút indított, amit csak kevesen fognak túlélni.
Ez a helyzet odáig fajult, hogy a központi tervezésnek is reagálnia kellett. Itt kanyarodunk vissza a technológiai kérdésekhez. Az árháború befejezésére tett intézkedések után a következő lépés a magas szintű önvezetés elterjesztése, és a mesterséges intelligencia beépítése lesz átlag autókba is. Az egymással kommunikálni képes autók alapvetéssé válnak, és az autó, mint eszköz, egészen más szerepet fog betölteni a jövőben.
Éjszakai versenypályás önvezetős időmérés, ugrani képes autó, a hátsó tengelyével parkolóhelyre "befarolni" képes technika, a God's Eye magas szintű vezetéstámogatás, a DJI drónnal felszerelt szabadidő autó, a gombnyomásra parkolás funkciója, – úgy, hogy az autót elhagyva rábízza ezt az apróságot a tulaj a kocsira –, az 1000 voltos technológia a töltésnél, ami a megawattos teljesítménnyel másodpercenként 2 kilométeres hatótávot tud adni az akkuba.
A fél bejegyzés elmehetne ezekre. Tényleg impozáns, és európaiként egyben kicsit nyomasztó, hogy a sebesség, amivel dolgoznak, összehasonlíthatatlan azzal, amit az öreg kontinensen a "work-life-balance" buborékán be tudunk fogadni.
4000 olyan töltőhelyet akarnak Kínában telepíteni, ami képes arra, hogy 5 perc alatt 400 kilométeres hatótáv legyen elérhető az új generációs BYD architektúrával.
Ezen a ponton zárult a bemutató, és kezdődött a kérdések ideje.
A töltések kapcsán kérdés volt, hogy Európában mikor jelenhetnek meg ezzel a technológiával, kik lesznek a partnerek ebben, és a hálózat hogy lesz képes ezt kezelni. Stella Li kiemelte, évekbe telik még, mire ilyen töltők megjelenhetnek itt, és minden országban más partnerrel lesznek képesek a telepítésre. A cég energiatároló technológiája lehetővé teszi, hogy ezek a töltési teljesítmények biztosíthatóak legyenek.
A szilárd test akku ügyében valószínűleg a következő évtized elejéig kell várnunk, bár ez a dátum folyamatosan tolódik ki.
A God's eye technológia kapcsán mindannyian nagyon kíváncsiak voltunk arra, hogy mikor jelenhet meg Európában valamelyik autójukban a technológia. Stella Li kifejtette, hogy elsősorban a kínai piacra koncentrálnak a közeli jövőben, és évek múlva terveznek ezzel itt megjelenni. Arra a kérdésemre, hogy gyártói felelősségvállalással level 3 szintre mikor tudják vagy akarják minősíttetni a rendszert, nem kaptam egyértelmű választ.
Szeged kapcsán természetesen sok kérdés foglalkoztatta a résztvevőket. Két fázisban épül meg a gyár, melynek építése tervek szerint halad, és még idén megkezdheti a működését. Először 150 000 egység, majd 300 000 egység gyártására lesz berendezve. Kutatás-fejlesztés is lesz Szegeden, és képzési programokat is terveznek magyar diákoknak.
Az akku cellák Kínából jönnek majd, a pakk itt lesz összeállítva.
Magyarországon lesz a BYD európai központja, innen irányítják majd az egész kontinens kereskedelmi operációját.
Kínában kirajzolódik egy trend hatótáv növelő belsőégés motorral ellátott villanyautók kapcsán. Arra a kérdésemre, hogy ilyen technológiát relevánsnak tart-e az európai piacra nézve Stella Li, kifejtette, hogy a hatékony PHEV technológiát jobb megoldásnak tartja, és szerinte nem lesz lényeges szerepe a REV autóknak az európai piacon. Az okok kapcsán arról volt szó, hogy a PHEV esetében két motor együttesen nagyobb erővel, optimális hatékonysággal tud hajtani, és amikor csak a belsőégésűre kell támaszkodnia az autónak, akkor kedvezőbb fogyasztási adatokat lehet elérni, mint amikor energiát kell átalakítani.
Az európai gyártás kapcsán az európai beszállítók is szóba kerültek, de itt csak elnagyolt választ kaptunk arról, hogy mennyi alkatrészt fognak helyben gyártani az autókhoz. "Sok lényeges alkatrész" lesz itt gyártva.
Kíváncsi volta arra, hogy mekkora az eltérés a kínai és az európai specifikációk kapcsán. Nagyjából az a válasz jött, amire számítottam, a futóművet az európai ízlésre kell hangolni, a kínaiak sokkal lágyabb felfüggesztéseket szeretnek, és sokkal könnyebb kormányzást. Ezeket az áthangolásokat helyi mérnökök oldják majd meg. Arra a tapasztalatomra, hogy a kínai tesztautókban a klimatizálás tendenciózusan gyengébb, mint amit mi megszoktunk, Stella Li kedvesen megjegyezte, hogy "very good expert" vagyok, és jelezte, hogy valóban szükséges lesz növelni az ide szánt autóik klíma teljesítményét.
Természetesen a használt piacról is kérdeznem kellett, ami teljesen más funkciót tölt be itt, mint Kínában. Jó maradványérték nélkül nem megy semmi, és ennek stabilizálására és növelésére Stella Li szerint nagy erőfeszítéseket tesznek, ami abban is mérhető, hogy a közvetlen konkurensekhez képest két százalékkal magasabbak a mutatóik. Szívesen láttam volna erről valami konkrét kimutatást.
Itt következett a legizgalmasabb rész számomra: az akku garancia, aminek kapcsán Csikós kolléga megemlítette, hogy a Toyota 1 millió kilométeres garanciát ígért, mire Stella Li teljes természetességgel vágta rá, hogy akkor ők kettőt adnak, ha kell. Ez nyilván túlzás, de az lejött a beszélgetésből, hogy intenzíven tanulmányozták a piacot, és megértették, hogy kell egy jó használtautós stratégia. Legnagyobb meglepetésemre már most készen vannak a tervek a gyártói garanciás másodpiacos autók értékesítésére. A nyolc év gyári akku garancia mellé, ha kell, adnak még 8 évet használtan, mert Stella Li szerint megfelelő karbantartás mellett 20 évet lehet számítani az akku élettartamára.
Árak és árverseny kapcsán szó volt arról, hogy 15 éve a BYD az olcsóság szinonimája volt Kínába, és ebből a pozícióból ki kellett törni. Ma már nem alapvetés, hogy bárki megengedhet magának egy BYD autót, és a jövőbeli modellek kapcsán szóba sem jöhet a cég számára, hogy agresszív árazási spirálba kerülve devalválják a saját termékeiket. Megjegyzem, hogy minden gyártó természetesen ezt igyekszik kommunikálni.
Az állami támogatásokat az elektromos autók kapcsán piacot torzító, kiszámíthatatlanságot növelő, negatív hatású intézkedésnek tartja a BYD alelnöke, és ezzel egyet is értek.
A kínai cégek állami támogatása is szóba került, ami nyilván érzékeny téma, és úgy volt keretezve, mint valami olyasmi, amivel eleve mindenki él, mert minden gyártót segíti a saját állama, különböző módokon. Az EU vizsgálódását Szeged kapcsán kacsának minősítette Stella Li.
A kínai márkák térhódításáról általában az volt a véleménye a menedzserasszonynak, hogy túlzott félelmeket táplál a közvélemény a jelenség kapcsán. Csak azok a kínai cégek élnek túl szerinte Európában, amelyek itt is fognak gyártani, ami 2-3 márkánál nem lesz több, a többiek pedig úgy tűnnek majd el, ahogy jöttek. Szerinte nem lesz más az evolúciója a kínaiaknak, mint amit korábban láthattunk a japán vagy a koreai márkák kapcsán, amelyek megjelenésekor szintén nagy félelmek voltak, és végül megtalálták a helyüket és egyensúlyukat a globális autóiparban.
Beszélgettünk még a vásárlói attitűd változásáról, a PHEV technológiáról mint "kapudrogról" az elektromos autóhoz, magyar piaci sajátosságokról, munkaerő kérdésekről, speciálisan a magyar piacra szabott marketing üzenetről, politikai stabilitásról, Zalazone tesztpálya lehetőségeiről az itteni fejlesztésre, és még nagyon sok minden másról.
Az összbenyomásom nem változott, de kiegészült a cég kapcsán. Magabiztosak, nagyon impozáns számokat tudnak felmutatni, sok dolog kapcsán zárkózottabban kommunikálnak, mint egy európai cég, a sebességük bámulatos, az önbizalmuk is, és alapja is van ennek. 6 éve majdnem csődbe mentek, ma TOP10-es gyártó, és az igazi terjeszkedés még várat magára. Máshogyan értelmeznek sok kérdést, mint a tradicionális gyártók, de ugyanúgy vannak gyengeségeik és erősségeik, mint mindenki másnak. Érdemes lesz az európaiaknak úgy tanulmányozni az erősségeiket, ahogyan ők tanulmányozták az európaiakat évtizedeken át.